Obraz wyobraża Matkę Boską z Dzieciątkiem na ręku; malowany jest techniką temperową na
desce lipowej o wymiarze 120,2 na
81,6 cm na gładkim tle, o dużych, wypukłych nimbach i obramowaniu, uzyskanych przez pogłębienie
powierzchni tablicy. Jest on najbar- dziej
zbliżony do ikony bizantyjskiej z X wieku, znajdującej się w rzymskim
kościele Santa
Maria Maggiore, do ikony mozaikowej z XII wieku, zachowanej w serbskim klasztorze Chilandar na górze Atos oraz do obrazu
Matki Bożej z VI wieku w kościele Santa Maria
Nuove w Rzymie. Przypuszczenia co do jego powstania wahają się między VII a
XIII wiekiem. Jedni uważają go za dzieło malarstwa włoskiego lub bizantyjskiego, a niektórzy skłaniają się nawet ku
hipotezie, że jest to kopia wykonana po roku 1431 w oparciu o oryginał z wieku V.
Rzeczą historycznie pewną jest profanacja i uszkodzenie Obrazu w roku 1430
(twarz Matki Bożej była kilkakrotnie cięta), a następnie jego renowacja w
Krakowie z dodaniem blach gotyckich w tle
przez króla Władysława Jagiełłę, na którego koszt renowacji Obrazu podjęli
się malarze krakowscy.
Za: ks. Jan Drozd, Maryja w Roku Kościelnym
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz